کد خبر : 27347
دیدگاه‌ها برای چرا سبزوار گذر فرهنگ ‌و هنر ندارد؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399 - 20:13
-

چرا سبزوار گذر فرهنگ ‌و هنر ندارد؟

ستاره شرق، موسی‌الرضا وثوق:

این گزارش، در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در شماره ۱۶۵ ماهنامه ستاره شرق منتشر شده است:

پس از گذشت یک سال از موافقت با ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر در سبزوار، این پروژه همچنان گرفتار اختلافات مسئولان است؛ اختلاف‌نظرهایی که با سفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سبزوار شدت گرفت و بیش‌ازپیش در رسانه‌ها منعکس شد؛ حالا به سراغ مسئولان مربوطه رفته‌ایم تا بدانیم موضوع و منشأ این اختلافات کجاست و چرا سبزوار، گذر فرهنگ ‌و هنر ندارد؟

گذر فرهنگ ‌و هنر چیست؟

بنا به تعریف وب‌سایت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گذر فرهنگ ‌و هنر، خیابان، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند و فضای بیرونی آن، پیاده‌راهی برای عرضه هنر خیابانی، هنرهای آیینی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

سبزوار جزء ۱۰ شهر منتخب کشور

سال گذشته یعنی سال ۹۷، سبزوار در کنار ۹ شهر دیگر برای احداث گذر فرهنگ ‌و هنر انتخاب شد. در پی این موافقت، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفری به سبزوار، با پیشنهاد برداشتن دیوارهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر جهت ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر موافقت کرد. کمی بعد مسئولان سبزوار این موضوع را در حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح کردند و درنتیجه قرار شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اجرای این طرح را در سبزوار پیگیری کند. حالا اما پس از گذشت بیش از یک سال، این اتفاق هنوز روی نداده.

مقصر کیست؟

سفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سبزوار در بهمن‌ماه سال جاری، بهانه‌ای برای بازگشایی مجدد پرونده گذر فرهنگ ‌و هنر در سبزوار شد که هنوز راه‌اندازی نشده است. جعفر مروارید طی این سفر از شورای اسلامی شهر و شهرداری سبزوار خواست هرچه زودتر نسبت به ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر در این شهر اقدام کنند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار در نشستی که با او در فرمانداری برگزار شد، از «ضعف همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در احداث گذر فرهنگ‌وهنر» سخن گفت. موضوعی که چند ساعت بعد، واکنش شهرداری و رئیس سابق شورای اسلامی شهر را در پی داشت.

علی‌اصغر محمدی که در سال موافقت با ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر در سبزوار ریاست شورای اسلامی این شهر را بر عهده داشت طی جوابیه‌ای اعلام کرد: شورای شهر و شهرداری هیچ کوتاهی‌ای در این زمینه مرتکب نشده‌اند. او در ادامه گفته بود بنا به اعلام اداره ارشاد سبزوار، اداره کل با احداث گذر در محل موافقت‌شده مخالفت کرده. محمدی همچنین در پایان، از عدم پیگیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار انتقاد کرده بود.

در همین حال، شهرداری سبزوار نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، تعلل در احداث گذر فرهنگ ‌و هنر را متوجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست و از این اداره کل خواست به «تعهداتش» درباره احداث گذر فرهنگ‌ و هنر در محل موافقت‌شده عمل کند.

چند روز بعد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار نیز اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد: آماده‌سازی فضای مناسب گذر، بر عهده شهرداری است.

مجتمع فرهنگی اسرار فضای مناسبی برای ایجاد گذر نیست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ستاره شرق، به سفر مشاور وزیر به سبزوار اشاره کرد و گفت: زمانی که یک کار می‌خواهد صورت بگیرد، باید هر سازمانی از ابعاد مختلف ازجمله نگاه حقوقی آن را بررسی کند. با نگاه مثبت، با ایجاد گذر فرهنگ‌ و هنر در مکان پیشنهادی رئیس وقت شورای اسلامی شهر موافقت اولیه صورت پذیرفت.

رضا شجاع مقدم افزود: گذر فرهنگ ‌و هنر طبق تعریف شیوه‌نامه، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای فرهنگی ـ هنری فعالیت می‌کنند. درحالی‌که در مجتمع فرهنگی ـ هنری اسرار (واقع در ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان) کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری مثل نگارخانه، سالن و انجمن‌ها وجود دارند.

وی ادامه داد: طبق بند ۲ شیوه‌نامه، گذر فرهنگ ‌و هنر باید در «فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی ـ هنری» احداث شود. وقتی فضای مجتمع اسرار، فرهنگی ـ هنری است می‌خواهند چه تغییری در آن ایجاد کنند؟

او همچنین گفت: مطابق شیوه‌نامه، گذر باید در «فضاهای میراثی مانند خانه‌های قدیمی، کاروانسراها، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، مدارس قدیمی و ساختمان‌های اداری که بهره‌برداری از آن‌ها متوقف شده و امکان بازسازی دارند» احداث شود. مجتمع فرهنگی ـ هنری اسرار هیچ‌کدام از این شرایط را ندارد.

کاروانسرای عرب‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار اظهار کرد: ما باید به سراغ مکان‌هایی که در حال تخریب هستند برویم تا به بهانه گذر فرهنگ ‌و هنر، آن‌ها را احیا کنیم؛ مثل کاروانسرای عرب‌ها که هم‌اکنون در حال تخریب است.

شجاع مقدم همچنین در پاسخ به این سؤال که اداره ارشاد سبزوار چه اقداماتی در راستای احداث گذر فرهنگ ‌و هنر انجام داده گفت: طبق شیوه‌نامه، دادن و درست کردن فضا برعهده شهرداری‌ها است. دادن تسهیلات کم‌درصد تا سقف ۴ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذار نیز به‌عهده وزارت ارشاد است.

وی تأکید کرد: فضای مجتمع فرهنگی ـ هنری دولتی است و طبق قانون ما نمی‌توانیم آن را به‌عنوان فضای گذر فرهنگ ‌و هنر ارائه دهیم.

او در پایان گفت: سبزوار این ظرفیت را دارد که چند گذر فرهنگ ‌و هنر  ـ البته پس از بررسی کارشناسان ـ در آن ایجاد شود.

شهرداری آمادگی احداث گذر را دارد

درحالی‌که رئیس اداره ارشاد می‌گوید سبزوار ظرفیت چند گذر فرهنگ ‌و هنر را داراست، مسئولان این شهر هنوز در احداث یک گذر نیز نتوانسته‌اند به توافق برسند. بااین‌حال، شهردار سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ستاره شرق گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر برای احداث گذر فرهنگ ‌و هنر آمادگی دارند. امیدواریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هم به ما کمک کنند تا هرچه زودتر این اتفاق خوب بیفتد.

سیدعلی کوشکی افزود: ما محکم ایستاده‌ایم و به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گفتیم اگر در پارک‌ها یا مکان‌هایی که در اختیار شهرداری است امکان احداث گذر فرهنگ ‌و هنر وجود دارد ما کمک می‌کنیم. تسهیلات را بدهند و سرمایه‌گذارها بیایند تا این کار خوب انجام گیرد.

او در پاسخ به سؤالی درباره بند ۲ ماده ۱ شیوه‌نامه که به گفته رئیس اداره ارشاد سبزوار مانع احداث گذر فرهنگ ‌و هنر در مجتمع فرهنگی ـ هنری اسرار می‌شود گفت: من شیوه‌نامه را ندیدم؛ اداره ارشاد این شیوه‌نامه را بیاورد.

ادعای ارشاد، بهانه‌گیری است

بااین‌وجود، رئیس سابق شورای اسلامی شهر سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ستاره شرق این ادعای اداره ارشاد را «بهانه‌گیری» دانست. علی‌اصغر محمدی گفت: اگر این‌طور بود چرا مشاور وزیر که اتفاقاً سبزواری هم هست و سبزوار را می‌شناسد از بین چندین مکان که بازدید کردند پشت اداره ارشاد را انتخاب کردند؟

وی افزود: در ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر در زمین اداره ارشاد نه ساختمانی از بین می‌رود و نه مکانی خراب می‌شود بلکه فضای پشت اداره ارشاد که به‌صورت زمین است به‌صورت غرفه غرفه ساخته می‌شود.

او ادامه داد: اداره ارشاد می‌تواند آنجا را اجاره دهد و یک منبع درآمد هم برای این اداره باشد. ساخت آن را هم شهرداری به‌عهده گرفته و در بودجه سال ۹۸ نیز آورده شده است.

ساختمان اداری ارشاد مدنظر نیست

محمدی در پاسخ به سؤالی درباره بند ۲ ماده ۱ شیوه‌نامه، با بیان اینکه بند مذکور قابل‌حل بود و فقط نیاز به کمی همت و پافشاری داشت، گفت: آن‌ها فکر کردند می‌خواهیم ساختمانی را بگیریم درصورتی‌که ما می‌خواستیم یک ساختمان در زمین خالی‌شان برای خودشان ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار یک مکان اداری است نیز اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم ساختمان اداری را استفاده کنیم؛ بلکه می‌خواهیم در زمین بلااستفاده آنجا، گذر فرهنگ ‌و هنر ایجاد کنیم و به ساختمان کاری داریم.

وی ضمن بیان اینکه اصلاً کاری به ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم افزود: زمین بلااستفاده پشت اداره ارشاد که به پارک متصل می‌شود مدنظر ماست. اتفاقاً مشاور وزیر هم برای همین از انتخاب آنجا استقبال کرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، مردمی که برای بازدید از گذر فرهنگ ‌و هنر می‌آیند می‌توانند در پارک استراحت کنند و برعکس؛ کسانی که به پارک می‌آیند هم از گذر دیدن می‌کنند.

راهکار

با این تفاسیر، مسئولان مربوطه همچنان نتوانسته‌اند اختلافات خود را برای ایجاد گذر فرهنگ ‌و هنر در سبزوار رفع کنند. به نظر می‌رسد بهترین روش برای جلوگیری از وقت‌کشی بیش‌تر، تشکیل جلساتی متشکل از مدیران مربوطه به مدیریت یک نهاد هماهنگ‌کننده مانند فرمانداری است؛ برای رفع سوءتفاهم‌های احتمالی، حل اختلاف‌نظرها و نهایتاً اتخاذ یک تصمیم واحد برای ایجاد گذر فرهنگ‌ و هنر در شهر سبزوار.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.